ترورهای رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بین‌الملل-راهبرد معاصر
برگزاری سومین مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دوحه با حضور رئیس جمهور کشورمان اسرائیل: پاسخ ایران بی‌سابقه بود | به دنبال جنگ تمام‌عیار با ایران نیستیم امیر قطر خواستار همکاری برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه لبنان شد پزشکیان به وزیر عربستان:وعده صادق پاسخی مشروع به اسرائیل بود ارتش یمن: هدفی حیاتی در تل‌آویو را با پهپاد هدف قرار دادیم پیکر سیدحسن نصرالله روز جمعه تشییع می‌شود پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت انفجار‌های شدید در کلان‌شهر تل آویو جزئیات کمین مرگبار مقاومت لبنان علیه نظامیان رژیم اسرائیل آمریکا: به‌دنبال تقویت تحریم‌های موجود علیه ایران هستیم امیر قطر: اسرائیل باید جنگ ظالمانه علیه غزه، کرانه باختری و لبنان را متوقف کند عراقچی: با هر اقدام اسرائیل قوی‌تر از همیشه مقابله می‌کنیم حمله موشکی گسترده حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی ادعای صدراعظم آلمان درباره پاسخ موشکی ایران به اسرائیل دیدار مشاور رهبر انقلاب با فرستاده پوتین در تهران + جزئیات
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ترورهای رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بین‌الملل

در حالی رژیم صهیونیستی عملیات ترور هدفمند را ذیل دکترین ادعایی دفاع از خود و اقدام پیشگیرانه توجیه می‌کند که چنین ترورهایی نقض حقوق بشر و حاکمیت کشورهای دیگر است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 03
کد خبر: ۲۵۹۰۴۲

ترورهای رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بین الملل

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سابقه رژیم صهیونیستی در تروریسم از استفاده طولانی‌مدت این تاکتیک به‌عنوان بخشی از راهبرد امنیت داخلی اش حکایت دارد. این عملیات ها طبق اهداف مشخص طراحی می‌شوند و نظامیان رژیم صهیونیستی، موساد و شاباک اصلی‌ترین بازیگران آن هستند.
 
صهیونیست ها در گذشته بارها از عملیات ترور بهره گرفته اند که می توان ترور وادی حداد (۱۹۷۸) رئیس اسبق جبهه خلق برای آزادی فلسطین، فتحی شقاقی (۱۹۹۵) رئیس اسبق جهاد اسلامی فلسطین، سیدعباس موسوی (۱۹۹۲) دبیرکل اسبق حزب الله لبنان، شیخ احمد یاسین (۲۰۰۴) رهبر معنوی و بنیان گذار حماس و عماد مغنیه (۲۰۰۸) فرمانده ارشد نظامی سابق حزب‌الله را یاد کرد.
 

رژیم صهیونیستی اغلب استدلال می‌کند ترورها اقدامات پیشگیرانه‌ای هستند که برای جلوگیری از تهدیدات قریب‌الوقوع انجام می‌شوند


در آخرین مورد از ترورها سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و یکی از چهره‌های برجسته و تأثیرگذار جهان اسلام و محور مقاومت به شهادت رسید. وی نه تنها رهبری سیاسی و نظامی شناخته نمی‌شد، بلکه جایگاه والایی نزد مسلمانان به عنوان شخصیتی مذهبی و کاریزماتیک داشت. سیدحسن نصرالله نه تنها نماد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، بلکه بازیگر مهم در هماهنگی و انسجام میان گروه های مقاومت منطقه بود؛ از این رو ترور وی شوک بزرگی به محور مقاومت تلقی می شود.
 


رژیم صهیونیستی اغلب استدلال می‌کند ترورها اقدامات پیشگیرانه‌ای هستند که برای جلوگیری از تهدیدات قریب‌الوقوع انجام می‌شوند. اعتقادشان این است، حذف طراح یا فرمانده کلیدی می‌تواند حملات برنامه‌ریزی‌شده به خاک رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازد یا متوقف کند. 
 
در حالی صهیونیست ها عملیات ترور را ذیل دکترین دفاع از خود و اقدام پیشگیرانه توجیه می کنند که در واقعیت چنین ترورهایی نقض حقوق بشر و حاکمیت کشورهای دیگر است. در واقع، لبنان به عنوان کشوری مستقل نمی تواند هدف ترور دولتی دیگر باشد؛ به ویژه رژیمی که جزو اشغالگران و متجاوزان منطقه شناخته می شوند. ترور سیدحسن نصرالله به وسیله رژیم صهیونیستی نقض بند چهارم ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد است که استفاده از زور را علیه حاکمیت یا تمامیت ارضی کشور دیگر ممنوع می کند.
 
در حالی که این عملیات معمولاً به عناوین واهی توجیه می شود، بسیاری از نهادهای حقوق بشری آن را «اعدام های فراقانونی» و نقض قوانین بین المللی می دانند. ترور، به‌ویژه زمانی که خارج از چارچوب قانونی و بدون محاکمه انجام شود، می‌تواند نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی به شمار رود. اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر معاهدات بین‌المللی به هر فرد حق زندگی و محاکمه عادلانه می‌دهد. اعدام‌های فراقانونی و هدفمند بدون محاکمه، این حقوق را نقض می کند و می‌تواند به‌عنوان جنایت علیه بشریت یا جنایت جنگی تلقی شود.
 

ترور، به‌ویژه زمانی که خارج از چارچوب قانونی و بدون محاکمه انجام شود، می‌تواند نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی به شمار رود


در کنار موضوع حاکمیت، اصل مداخله نکردن، مداخله دولتی در امور سیاسی و نظامی داخلی دولت دیگر را منع می کند. بنابراین ترور سیدحسن نصرالله نه تنها تلاش از سوی رژیم صهیونیستی برای بی ثبات سازی لبنان و تضعیف مقاومت آن در برابر رفتار تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی است؛ بلکه به عنوان مداخله غیرقانونی در أمور داخلی لبنان تلقی می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار